Evidi forsterker ledende Nordisk posisjon gjennom strategisk oppkjøp av svenske NaviPro

Ranja Pedersen Ovedal

Evidi fortsetter sin Nordiske vekstreise, og knappe 16 måneder etter etableringen i Danmark, blir svenske NaviPro en strategisk del av Evidis satsning i både Sverige og Norden. Med investeringen styrkes satsningen på å levere ende-til-ende leveranser i flere markeder. NaviPro er spesialister på forretningssystemet Microsoft Business Central ERP, med nærliggende systemstøtte, og har over 25 års erfaring med å levere komplekse forretningsløsninger til kunder innenfor retail- og fashionindustrien. Etter oppkjøpet vil Evidi har en Nordisk omsetning på ~ MNOK 800 i 2024 og ha 520 ansatte.

Fra venstre: Thomas Molin og Jørn Seglem

Styrken ligger i helheten

Det svenske markedet er i betydelig vekst, og Evidi har allerede uttalt store ambisjoner her. I Sverige, som i de andre nordiske landene, ønsker kunder seg stadig mer komplekse løsninger fra partnere de har tillit til og som de vet besitter bransjekompetanse, i tillegg til en helhetlig teknologikompetanse.

Det er med både respekt og spenning vi ønsker den meget engasjerte gjengen i NaviPro velkommen til Evidi familien. Investeringen i det svenske markedet er strategisk spennende for Evidi og fra første gang jeg møtte Thomas og Håkan merket vi at dette var en umiddelbar match for å realisere felles ambisjoner, forteller CEO i Evidi, Jørn Seglem, entusiastisk.
Vi er begeistret over å bli en del av Evidi og deres spennende vekstsatsning i både Sverige og Norden. Å få være med å bygge Evidi i Sverige og få levere hele spekteret av Evidis tjenester til kundene våre, ser vi veldig frem til. Det er ikke tvil om at det styrker vår posisjon og vår evne til å levere helhetlige og optimale forretningsløsninger for våre kunder, sier VD i NaviPro, Thomas Molin.

Kulturell match

Den kulturelle matchen har vært avgjørende for begge selskap, forteller Molin. Han er optimistisk i forhold til fremtiden og ser frem til å videreutvikle selskapet som en ledende aktør innenfor bransjen.

Å komplementere vår fagekspertise og bransjekompetanse innenfor retail og fashion med Evidis imponerende breddekompetanse på Microsoft plattformen, gjør oss i stand til å løse komplekse kundebehov. I tillegg vil felles kultur med fokus på lagspill, fagkompetanse og karriereutvikling bidra til en solid plattform for videre vekst og suksess, for både nye og eksisterende ansatte og kunder. Vi gleder oss skikkelig til denne vekstreisen, sier Molin.
Vi er utrolig fornøyde med å komme i land med partnerskapet med Thomas og det kompetente teamet i NaviPro. Jeg er personlig svært imponert over kompleksiteten de allerede håndterer i flere av sine kundeengasjement. For våre norske og danske kunder kommer særlig industri og fagkompetansen innenfor retail som en ekstra verdi – samtidig som vi nå kan levere Nordisk til stadig flere av våre kunder. Vi ser veldig frem til å både vokse og utvide vår tilstedeværelse i Sverige sammen med Thomas og team, avslutter Seglem.

Selskapet hadde en omsetning på MNOK 620 i 2023 – en vekst på 21,2% fra 2022. Evidi har i dag 450 ansatte fordelt på kontorer i Oslo, Asker, Bergen, Halden, Sandnes, Sarpsborg, Stavanger, Tønsberg, Ballerup, Odense, Aarhus, Vejle, Thisted og Ahmedabad.

Om NaviPro

NaviPro er en ledende svensk Microsoft-partner med over 25 års erfaring i å levere skreddersydde forretningsløsninger for fashion-, detaljhandels- og e-handelsvirksomheter. Med fokus på høy funksjonalitet og fleksibilitet, spesialiserer NaviPro seg på å skape sømløse integrasjoner, tilpasninger og applikasjoner for Microsoft Dynamics 365 Business Central, for å møte kundens unike behov og utfordringer. Gjennom sin dype kompetanse og omfattende bransjeerfaring forbedrer NaviPro kundenes virksomhet og tilbyr en skalerbar plattform som er rustet for fremtiden.

Selskapet består av 54 medarbeidere og har kontorer i Borås, Göteborg og Stockholm. NaviPro er privat eid og hadde en omsetning på MSEK 76 i 2023.

Thomas Molin, VD NaviPro, thomas.molin@navipro.se

Ranja Pedersen Ovedal, CMCO Evidi, ranja.ovedal@evidi.com